חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

מיסוי הכנסות שכר דירה למגורים

במשק הישראלי יש מעל 500,000 בעלי דירות אשר משכירים את הדירות שבבעלותם לאחרים והכספים אשר מתקבלים מדמי השכירות שמשולמים להם מהווים עבורם מקור הכנסה. במשך תקופה מסוימת נהנו בעלי הדירות מאזלת היד של הרשויות לעניין אכיפת תשלום המס מהכנסות אלו והפרת חובת הדיווח על ההכנסות מהשכרת דירותיהם. לאחרונה, בהתאם להחלטת מנהל רשות המסים התהפכה המגמה והוחלט להגביר את האכיפה בתחום השכרת הדירות.

באחד מן המקרים, הגיעו מבקרי מס הכנסה לווילה על סמך מידע מוקדם, וגילו כי מעל לבית הפרטי קיימות ארבע יחידות דיור המושכרות כשנתיים, כאשר הן הניבו לבעל הבית הכנסות משכירות של כ-120,000 ₪ לשנה עליהן מעולם לא דיווח.

ניתן לחלק את ההכנסות משכירות לשלוש קטגוריות:

  1. הכנסות שכירות פטורות בסכום של עד כ- 5000 ₪ לחודש. משכירים אלו פטורים מתשלום מס.
  2. הכנסות שכירות הממוסות בשיעור של 10% מהכנסות השכירות ללא אפשרות לקיזוז הוצאות הקשורות להכנסות השכירות.
  3. הכנסות שכירות הממוסות בשיעור מס שולי היכול להגיע עד 50 אחוז מהכנסות השכירות. כנגד הכנסות אלו ניתן לקזז הוצאות הנובעות מהשכרת הדירה ותחזוקתה ולשלם את המס על הרווחים בלבד (בקיזוז ההוצאות).

 תקלות המיסוי השכיחות של משכירי דירות מגורים

משכירים רבים אינם ערים לקיומה של תקרת פטור ואינם מדווחים ומשלמים מס על הכנסות הגבוהות בהרבה מהתקרה הפטורה. המשמעות של אי דיווח על ההכנסות ואי תשלום המס יכול להוביל לחיובי מס גבוהים ובמקרים מסוימים אף לפתיחת הליכים פליליים וענישה פלילית שיכולה להיות הטלת קנסות ואף מאסר בפועל.

רשויות המס הגבירו בשנה האחרונה את המערך המודיעיני לאיתור דירות מושכרות אשר ההכנסות בגינן אינן מדווחות. כמו כן בעקבות מבצעים מרוכזים של המלשינון הגיע מידע מודיעיני רב על משכירי דירות אשר לא מדווחים על הכנסותיהם משוכרי דירות.

בעיה שכיחה נוספת אשר הגיעה לאחרונה לטיפול משרדנו הינה הסבת הכנסות השכירות לבן משפחה קרוב. יש לשים לב כי על הכנסות השכירות להיות מדווחות אך ורק על ידי בעל הנכס. הסבת הכנסות השכירות לבן הצעיר או להורים המבוגרים עלולה להיחשב כהסבת הכנסות פיקטיבית ויכולה להגיע לכדי הליכים פליליים כנגד מסב ההכנסות. הסבת הכנסות לבן משפחה ששיעורי המיסוי שלו נמוכים הינה תופעה שכיחה אך לא כל משכירי הדירות מודעים לחומרתה.

מקרה נוסף הינו של בעלי דירות אשר מפצלים את דירותיהם או כאלו שבבעלותם מספר רב של דירות מגורים. רשויות המס פועלות בחודשים האחרונים לאיתור בעלי נכסים מרובים וטוענים שיש להם פעילות עסקית של השכרת דירות מגורים. הכנסות אלו חייבות במס בשיעור שולי גבוה ולא בשיעור מופחת של 10 אחוז. מקרים אלא עשויים להביא לחיובי מס גבוהים בהרבה משיעור המיסוי המופחת של 10 אחוז.

על מנת להימנע ממחלוקות עם רשויות המס וכדי להקטין ככל הניתן את גובה חיובי המס מדמי השכירות בעיקר לנוכח האכיפה המוגברת והייחוס ההכנסות משכירות של בעלי דירות אשר בבעלותם יותר משש מומלץ להתייעץ עם איש מקצוע לגבי אופן סיווג ההכנסות משכירות ודיווחם לרשויות המס.

ראו מאמר על מיסוי הכנסות מהשכרת דירה לבעלי שש דירות ומעלה.

עורך דין מיסים | קובי כהן | טקספירם | גילוי מרצוןמשרד עו"ד קובי כהן מתמחה בתחום המיסוי עו"ד קובי כהן הינו בכיר לשעבר במס הכנסה ובתפקידו האחרון כיהן כפקיד השומה של היחידה הארצית לשומה. משרדנו מתמחה בייצוג  לקוחות  בדיוני שומה מול פקידי השומה ברחבי הארץ.

על מנת לקבל ייעוץ משפטי ומקצועי ראשוני צרו קשר עם משרדנו באמצעות המייל coby@taxfirm.co.il  או בטלפון מס': 03-5296666, במקרים דחופים ניתן להתקשר לנייד שמספרו 050-6210162 ומשרדנו ישמח לסייע לכם.

מאמר זה אינו מחליף בשום אופן ייעוץ משפטי פרטני. באם הנכם משכירים דירות מגורים שבבעלותכם מומלץ לפנות לעו"ד לקבלת ייעוץ משפטי פרטני.

דילוג לתוכן