חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

 

בימים אלו פורסמו בעיתונות תמלילי חקירתו של רוני אליאס, הבכיר בבנק UBS בשוויץ, אשר הגיע בקיץ האחרון לביקור עסקי בארץ ואז נעצר ונחקר ע"י אנשי רשות המסים. (ראו: https://www.calcalist.co.il/local/articles/0,7340,L-3651701,00.html)

מהתמלילים עולה שאליאס הודה בקשרים עם לפחות 70 לקוחות ישראלים, קרי לקוחות אשר ניהלו חשבון בבנק UBS בשוויץ. לדבריו ל-UBS יש מחלקה מיוחדת המטפלת בלקוחות ישראלים, כאשר לקוח ישראלי ממוצע מחזיק בבנק נכסים בגובה של כמיליון דולר. אליאס גם תיאר קשר הדוק בין נציגות UBS שבישראל (ממוקמת בהרצליה) לבין המחלקה שלו. יצוין, כי לאחרונה נחקרו בכירי UBS ישראל, ובראשם המנכ"ל קובי פיגנבוים, אף הם ע"י אנשי רשות המסים. יודגש כי אליאס הכחיש מעורבות במעשים פליליים כלשהם. נציגי הבנק בארץ עצמם לא חשודים בשלב זה בביצוע עבירות פליליות.

 

למרות שבהתחלה טען אליאס (שלא בצדק, ראו להלן), כי הוא זכאי לחסיון בהתאם לחוקי שוויץ, בהמשך הוא נאלץ למסור לחוקרים את כל אחד מהשמות מאחורי 789(!) מספרי הטלפון הישראלים שבטלפון הסלולרי שלו. רבים מהמספרים הובילו ישירות ללקוחות (אשר ניהלו בשוויץ חשבון בנק לא מדווח), וכך נפתחה חקירה כנגד רבים מהם.

 

פרשת רוני אליאס מדגימה את הסיכון בו נמצא כל ישראלי אשר ניהל חשבון בבנק בחו"ל ולא דיווח על הכנסותיו (לרבות ריבית) מאותו חשבון. ישראלים רבים סבורים עדיין בטעות, כי הם מוגנים תחת חוקי שוויץ המבטיחים חסיון בנקאי. ראשית יש לציין, כי חוקי שוויץ עצמם כבר שונו וכי גם שוויץ נאלצה לשתף פעולה, בתנאים מסוימים, עם רשויות המס בארה"ב ובמדינות נוספות. שנית, לחוקי שוויץ אין כלל נגיעה לחקירתם של ישראלים (או אף של תושבי חוץ) המגיעים לתחומיה של מדינת ישראל, כדוגמתו של רוני אליאס. פקודת מס הכנסה מחייבת כל בנקאי, רואה חשבון או יועץ מס למסור לרשות המסים מידע על לקוחותיו לפי דרישה של רשות המסים. וודאי שהנציגים הישראלים של הבנקים השוויצרים אינם נהנים מכל חסיון במקרה של חקירה פלילית. החוק הישראלי מקנה חסינות מוחלטת מפני מתן פרטים של לקוח במהלך חקירה פלילית אך ורק לעורכי דין.

לאור זאת, לישראלים המנהלים חשבונות בנק בשוויץ אשר טרם נחשפו מומלץ באופן מיידי לקבל ייעוץ לגבי המעמד של אותם חשבונות מבחינת רשויות המס בישראל. ככל שנוצרו עבירות מס תוך כדי השגת הכספים בחשבון מומלץ לעשות שימוש בהליך הגילוי מרצון האנונימי שהתפרסם בחודש אוגוסט 2014 לזמן מוגבל בלבד.

באמצעות הליך הגילוי מרצון ניתן לקבל ודאות על סכום המס שיידרש לשלם אותו אזרח על כספיו המוסתרים וזאת מבלי שיחשוף את שמו תחילה.

מומלץ לבצע את ההליך בדחיפות, מאחר שהחקירה בעניינם של הבנקים השוויצרים נמשכת. נציין כי חשוב מאד לבצע גילוי מרצון כזה באמצעות עורך דין אשר יש לו ניסיון בהליכי מס אזרחיים. עורך הדין יבדוק לפני הגשת הבקשה מהי חבות המס שחלה בפועל על הלקוח, ובמידת הצורך ינהל משא ומתן עם רשות המסים בנושא.

עו"ד קובי כהן הינו בכיר לשעבר במס הכנסה ואף שימש כפקיד השומה ביחידה הארצית במס הכנסה וכן במספר תפקידי רוחב בכירים ברשות המיסים. כיום משמש עו"ד כהן כמרצה בתחומי המס בפני פורומים של לשכת עורכי הדין, לשכת רואי החשבון, חבר בצוות התגובות של לשכת עורכי הדין בענייני חקיקת מס ושותף בצוות הדיונים עם רשויות המס בישראל לשם עיצוב חקיקת המס בישראל.

לקבלת ייעוץ ראשוני צרו קשר עם משרדנו בטל': 03-5296666 או בדוא"ל coby@taxfirm.co.il במקרים דחופים ניתן לפנות לנייד מספר: 0506210162

דילוג לתוכן