חיפוש
סגור את תיבת החיפוש

 לאחרונה חזר בימ"ש העליון שוב על ההלכה לפיה נישום המגיש ערעור לבית המשפט על השומה שנקבעה לו לא רשאי להציג במסגרת הערעור טענות חדשות או ראיות חדשות (רע"א 777/14, ע"א 5238/13). המשמעות היא שנישום אשר לא הציג את הטענות או הראיות הרלוונטיות "בזמן", כלומר בכתב ההשגה על השומה שהוצאה לו ע"י פקיד השומה, לא יוכל להעלות אותן בהמשך, כלומר בית המשפט ידחה את בקשתו בדבר הטענות או הראיות על הסף.

התוצאות עלולות להיות הרות גורל עבור הנישום. הוא עלול למצוא את עצמו "לפני שוקת שבורה" בשלב הערעור בבית המשפט, אם יסתבר אז שטענות מפתח לא הוצגו ע"י המייצג שלו בשלב ההשגה, כלומר בשלבי הדיון במס הכנסה (או במיסוי מקרקעין) מול המפקח המטפל בתיק.

הלכה זו מבהירה מדוע חיוני להתייעץ מבעוד מועד עם עורך דין המומחה בדיני המסים כבר כאשר מתגלה מחלוקת מהותית עם רשות המסים בשלב הדיונים. כמובן, שאין בכך משום להפחית בחשיבותו של המייצג הקבוע של הנישום (רואה החשבון או יועץ המס). תפקיד רואה החשבון הוא להכין את הדוח השנתי ולתת מענה מידי בדיונים השוטפים מול פקיד השומה. כך גם באופן אנלוגי עו"ד המתמחה במקרקעין (אך לא במסים) יכול להגיש את הדיווח על העסקה למנהל מיסוי מקרקעין. אך כאשר מתגלה מחלוקת משפטית מהותית עם איש רשות המסים, חיוני לערב עו"ד המומחה בדיני המסים כדי לוודא שבהליכי ההשגה יטענו כל הטיעונים הרלוונטיים. המומחה בדיני מסים לא יחליף את המייצג הקבוע או את עו"ד שטיפל בעסקה, אלא ילווה במידת הצורך את הליכי ההשגה, גם "מאחורי הקלעים" וייעץ לו באסטרטגיית המשא ומתן מול הרשויות.

עו"ד קובי כהן הינו בכיר לשעבר במס הכנסה ואף שימש כפקיד השומה ביחידה הארצית במס הכנסה וכן במספר תפקידי רוחב בכירים ברשות המיסים. כיום משמש עו"ד כהן כמרצה בתחומי המס בפני פורומים של לשכת עורכי הדין, לשכת רואי החשבון, חבר בצוות התגובות של לשכת עורכי הדין בענייני חקיקת מס ושותף בצוות הדיונים עם רשויות המס בישראל לשם עיצוב חקיקת המס בישראל.

לקבלת ייעוץ ראשוני צרו קשר עם משרדנו בטל': 03-5296666 או בדוא"ל coby@taxfirm.co.il במקרים דחופים ניתן לפנות לנייד מספר: 0506210162

דילוג לתוכן